Kommunikációs önvédelem és méltóságon alapuló közösségek: tréningek a kirekesztés kockázatának kitett fiataloknak és pedagógusaiknak/ifjúsági szakembereknek

 
1. Tréning 14-22 éves, kirekesztés kockázatának kitett fiatalok számára 
 
Több kutatás mutatja, hogy a pedagógusok gyakran eszköztelenek a kirekesztést célzó konfliktusok kezelésében, a támadások áldozatai pedig a legtöbbször behódolással vagy éppen az előítéleteket megerősítő agresszióval válaszolnak ezekre.  Számos kutatás dokumentálja azt az iskolai dinamikát, amelyben az előítéletesség sok helyen megtűrt jelenséggé válik: „a szélsőségesen cigányellenesek (…) azok, akik a legszívesebben és leggyakrabban beszélnek a kisebbségekkel kapcsolatos véleményükről, míg a kevésbé cigányellenesek, illetve akik toleránsak, jóformán soha nem nyilvánítanak véleményt e kérdésben. (...) A pedagógusok nagy része a rasszista megnyilvánulásokkal szemben eszköztelen, és (…) nem tudja vállalni az előítéletek lebontásának súlyos feladatát..” – áll egy kutatási beszámolóban. (Váradi Luca (2011): Utánpótlás - Fölmérés a tizenévesek előítéletességéről.) 
 
Az iskolai kirekesztést megélni, az ellen megvédeni magunkat nagyon sok energiát visz el, és biztosan hatással van a tanulási eredményekre is. 
 
Az elmúlt években három, a maga szakterületén nagy megbecsülésnek örvendő szakember dolgozta ki és tartja: Szilágyi Anna nyelvész, a Words Break Bones nemzetközi program alapítója, Balogh Rodrigó színházi szakember, a Független Színház alapítója és Bernáth Gábor kommunikációs tanácsadó, a Roma Sajtóközpont egyik alapítója, korábbi vezetője.  A tréningeken eddig mintegy 200 fiatal vett részt Szlovákiától Magyarországon át erdélyi közösségekig, részben a Tom Lantos Intézet támogatásával, részben civil szervezetek és önkormányzatok megbízásából. A program újszerűségét az adja, hogy az előítéletekre a tudatos kommunikáció, kontaktusteremtés, párbeszéd és csillapítás útján reagál - ezzel jóval mélyebb és tartósabb hatás érhető el, mint például egy büntetésen alapuló hatalmi beavatkozással. A megközelítés interdiszciplináris jellege miatt is egyedülálló: az erőszakmentes kommunikáción alapul és három tudás: a drámapedagógiai, a kommunikációs és a nyelvészeti megközelítések keresztmetszetét adja. Azt célozza, hogy e konfliktusokban olyan megoldásokat találjunk, amelyek eredményeképp (1) a megtámadottak elégtételt kapnak, (2) az események tanúi, a bystanderek a megtámadott mellé állnak (3) a hatalom csillapítani tudja a konfliktusokat (4) a támadó pedig megérti és megérzi a kapott válaszok révén, hogy a megnyilvánulása miért volt bántó. 
 
A tréning kooperatív kiscsoportos módszeren alapul, sok dramatikus játékkal és közös kommunikációs tervezéssel. Bár a program elsősorban a roma fiatalokra koncentrál, ugyanakkor e fiatalok iskolai és egyéb közösségei révén ennél szélesebb körben hat, és hozzájárul ahhoz, hogy összetartóbb és befogadó ifjúsági közösségek jöjjenek létre – mindezt megerősítették a visszajelzések és tréningek után 3-6 hónappal megszervezett követő találkozók is. A tréning módszertana finomhangolás után alkalmas más előítéleteknek kitett csoportokhoz tartozó fiatalok megerősítésére is – ezt mutatták a gyermekvédelmi szakellátásban illetve erdélyi magyar fiatalokkal történt találkozók is. 
 
Képzési idő: két nap, naponta hat óra
 
A képzésről szóló igazolás/tanúsítvány kiadásának feltételei:
- a hallgató hiányzásának mértéke nem lépi át az összóraszám 10 százalékát.
 
2. Tréningprogram pedagógusoknak és ifjúsági segítőknek, tanodák munkatársainak, klubvezetőknek, stb.
 
A tréningeken a kirekesztés kockázatának kitett fiatalok pedagógusaival, segítő szakemberekkel dolgozunk együtt azon, hogy miként tudják segíteni az előítéletes bántás vagy kirekesztés áldozatait. A program során együtt gondolkodunk arról, hogyan tudjuk e konfliktusok leszerélését segíteni a rendelkezésre álló pedagógiai és tekintély-eszközökkel, hogy érvényesüljenek az alábbi alapelvek: (1) a megtámadottak kapjanak elégtételt, (2) az események tanúi, a bystanderek álljanak a megtámadott mellé, (3) a támadó pedig értse meg és érezze át a kapott válaszok révén, hogy miért volt bántó a megnyilvánulása. A tréningen közösen  keresünk bizonyos, részben saját élményből hozott szituációkra válaszokat, és külön gondot fordítunk arra, hogy a résztvevők saját ifjúsági közösségükben is konkrét felhasználási ötletekkel térjenek haza. 
 
Képzési idő: 5 óra
 
A képzésről szóló igazolás/tanúsítvány kiadásának feltételei:
- a hallgató hiányzásának mértéke nem lépi át az összóraszám 10 százalékát.
 
Egyesületünk felnőttképzési nyilvántartásba vételi száma: B/2020/005295
 
A képzésekre jelentkezni, és azokról bővebb információt kapni a Család, Gyermek, Ifjúság Közhasznú Egyesület ügyfélszolgálatán lehet az alábbi elérhetőségeken:
1081 Budapest, Kun utca 12., 3. emelet, 27. ajtó
Tel.: (+36-1) 225-3526, 06-30-459-2739
Web: www.csagyi.hu
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfőtől- péntekig: 9-16 óráig