MHI logo ok 32022-2023 folyamán a Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézete vezetésével összegyűjtik és egy módszertani kötetbe rendezik azokat a hazánkban adaptált, validált kérdőíves mérőeszközöket, amelyeket a gyermektervezéstől az iskolába lépésig, a kora gyermekkori fejlődés idején tölthetnek ki szülők gyermekük fejlődéséről, a szülőségről (gondozásról, nevelésről), a szülő-gyermek kapcsolatról, a kora gyermekkori lelki egészségről és a fejlődést támogató vagy kockáztató környezeti jellemzőkről.

paragonAz Adjunk elsőbbséget az első éveknek! kampányhoz kapcsolódva ajánljuk az Intercultural Early Childhood Education and Care, Curriculum Design for Professionals projektet (2018-1-HU01-KA201-047763), mely olasz, belga, magyar egyetemek és bölcsődék együttműködésével jött létre, azzal a céllal, hogy kutatások, információcserék révén a mindennapi praxisba beépíthető jó gyakorlatok kidolgozásával és megosztásával segítse a bölcsődei szakemberek ismereteinek fejlesztését.

reyn logoAz Adjunk elsőbbséget az első éveknek! kampányhoz kapcsolódva alánjuk a REYN Romani Early Years Network nemzetközi szakmai hálózatát, melynek célja, hogy a Roma kisgyerekekkel (0-3) foglalkozó szakemberek igényeit felmérje, szakmai fejlődésükhöz segítséget nyújtson, és elősegítse a szakmán belüli kapcsolatok kialakítását, ápolását.  

mamataAz Adjunk elsőbbséget az első éveknek! kampányhoz kapcsolódva alánjuk a Mamata Program weboldalát (https://mamata.hu). A Program két alappillére a megrázott baba szindróma megelőzése/felszámolása és a csecsemők általános ellátásának javítása, a pozitív szülői eszköztár megismertetésével. Tudományosan megalapozott tartalmaikat hétköznapi nyelvre fordítják le, hogy segítsenek a szülőknek és gondviselőknek minél jobb szülővé válni.

orszagprofilAz elmúlt években történtek előrelépések a kisgyermekkori fejlődést szolgáló szakpolitikák és a családok támogatása terén. Nőtt például a bölcsődei férőhelyek száma, és az új lehetőségek (munkahelyi, mini, családi bölcsőde) segíthetik például a kistelepülésen élők számára is az ellátások elérhetőségét, vagy a tervezett munkahelyi bölcsődék. Miután a Gyed és Gyes kivételesen hosszú lehetőséget nyújt az otthoni gondoskodásra, ez is magyarázza, hogy miért ilyen alacsony a 3 évesnél fiatalabb gyerekek részvétele a napközbeni ellátásban. Ezzel együtt kevés a férőhely és sok településen semmiféle ellátás nem érhető el, és változatlanul sokak meggyőződése, hogy a 3 éves kor alatt nem megfelelő a gyerekeknek a családon kívüli, közösségi napközbeni ellátás.

2. oldal / 3